me

關於我的二三事信箱。留言隨手貼臉書粉絲頁(aNobii 太爛了所以舊書架現已停止更新)。
聊書聊電影的 podcast「連連看」(另在 Castbox 可以找到連連看之前的舊集數)。

2013/07/08

其實沒有為什麼

〈因為〉

因為聖誕節前兩星期我丟了差事
我在下水道跟耶穌談過
教宗說這干他屁事
當雨暢飲香檳
我的愛沙尼亞大天使前來把我灌醉
因為我從不曾嘗到的那個吻最是甜美

喔但他們會把領到的獎金交給麥當勞小姐
霓虹女士們
美就是服從,要用錢買或跟人借

因為我的心成了一家歪扭的旅館謠言滿佈
但付房租的是我,讓那些摸索走調的曲子住
每晚我結交整整十六個半小時的朋友
因為你的紅心皇后,她一半是石頭做的她喜歡自得其樂
總是威脅要高飛遠走

喔但他們玩遊戲拿威利當棋子
用一枚勳章換走安妮太太的兒子

因為他們說每個人都有代價該付
我解釋我付的已經太多
多到他們欠我我找上店門
而店員說他們剛剛被人入侵
於是我乘一滴淚出海,溜下門檻離開
因為她的香氣仍在我腦中迴盪
因為我看到我的族人試圖淹死太陽
用整個週末的威士忌沙瓦
因為你能在漫畫裡醒來幾次並且種花?


Music & lyrics by Sixto Rodriguez

Cause I lost my job two weeks before Christmas
And I talked to Jesus at the sewer 
And the Pope said it was none of his God-damned business 
While the rain drank champagne
My Estonian Archangel came and got me wasted 
Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted

Oh but they'll take their bonus pay to Molly McDonald
Neon ladies
Beauty is that which obeys, is bought or borrowed

Cause my heart's become a crooked hotel full of rumours
But it's I who pays the rent for these fingered-face out-of-tuners 
And I make 16 solid half hour friendships every evening
Cause your Queen of Hearts, who is half a stone and likes to laugh alone
Is always threatening you with leaving 

Oh but they play those token games on Willy Thompson
And give a medal to replace the son of Mrs. Annie Johnson

Cause they told me everybody's got to pay their dues 
And I explained that I had overpaid them 
So overdued I went to the company store
And the clerk there said that they had just been invaded
So I set sail in a teardrop and escaped beneath the doorsill
Cause the smell of her perfume echoes in my head still
Cause I see my people trying to drown the sun 
In weekends of whiskey sours
Cause how many times can you wake up in this comic book and plant flowers?


-----
【非譯註】
1. 這首歌詞的分段甚至分行都很混亂,網路上的資料莫衷一是,包括 Rodriguez 官網的歌詞文字檔和當年唱片封套的圖片檔。這混亂跟整首歌糾纏的旋律和跳躍的意象也有關。這邊的分段分行是我自己的斷句,基於個人理解--大致來說就是盡量不切分,否則這一連串超現實的夢般場景切換起來會非常零碎--當然也是一種武斷。

2. 歌詞中提到的人名顯然是杜撰,Rodriguez 在一篇訪談裡也這樣表示。這類虛擬人名還蠻常在他的歌裡出現,譯文會斟酌處理,大家就不用忙著問他們是誰了。

沒有留言: